Thursday, January 19, 2012

Kalut

3.50pm

AMARAN : 
Ini adalah kisah benar.

Mata liar memerhati rakan sekerja di tingkat itu. Sekali pandang akan timbul rasa gerun di hati siapa-siapa yang melalui bahagian Vendor Inspection. Ketat dan penuh kosentrasi wajah setiap co-ordinator di setiap cubicle. Ada yang kelihatan hampir mencium skrin laptop. Ada yang seperti teringin masuk dalam laptop. Ada yang menaip di keyboard seperti menghamburkan perasaan marah. Kesian keyboard menjadi mangsa. Entah siapa yang menjadi punca, tidak tahu lah. Mungkin marah pada si inspector, mungkin si engineer, mungkin si client atau mungkin juga penghuni bilik depan...oppss. Berkerut-kerut dahi si co-ordinator dengan jari menari lincah di atas keyboard. Reply email ke tengok youtube ke tengah chatting tu ya? Kepala si co-ordinator berpaling dari skrin laptop dan mata tajam memandang kepada yang gatal bertanya. Mata merah dan berapi. Aura kemarahan memancar. Oppss. Salah soalan. Si Penanya laju berlalu, kecut. 

Atmosfera begitu tegang. Terasa aura tekanan yang keluar dari setiap co-ordinator yang menginfestasi dari satu co-ordinator ke co-ordinator lain. Begitu cepat ia merebak, sungguh menakutkan.  Mata kembali melihat pada skrin laptop. Aihhh, stress betul macam ni. Tangan lincah menari di keyboard. Ketawa yang ditahan terkeluar tanpa dapat ditahan-tahan. Adoi. Serentak semua kepala berpaling kepada empunya ketawa yang sedang tersengih-sengih sambil meminta maaf. Suara rakan sekerja di cubicle belakang ketawa kecil. Yang kau gelak kuat-kuat tu kenapa? Tak nampak ke semua orang tengah pressure tu?, antara ayat orang belakang yang laju muncul di Skype. Lokasi dua cubicle terakhir, infestasi itu terhenti. Chief merenung lama kepada empunya ketawa. 

"Az, you punya Status Log sudah siap ka? Tomorrow meeting with bos make sure everything is settled. Itu you sudah shoot email to Catherine from Sapura?"

Empunya ketawa terkebil-kebil. Cis, tengah buat lah ni. Semua kepala kembali menghadap skrin laptop masing-masing. Si empunya ketawa kembali memakai headphone dan buka browser. Layan Youtube kejap. Esok meeting belasah jelah apa pun. Dalam resume dah cakap dah, able to work independently with minimum supervision and prompt in meeting dateline. HAHA. Poyo. Buat masa ni mari layan Beach Boys dulu. Senyum.
Peace~

p/s: esok meeting mati lah kau.

No comments: